Top Gear. Kevés olyan show-műsort lehetne megemlíteni, ami ezzel a névvel fel tudná venni a versenyt akár nézettség, akár színvonal terén. Van tovább is a tovább hivatkozás után.
Most, hogy Magyarországra is megérkezik a híres brit műsor, kihasználom a - mérsékelt - hype-ot, hátha valaki elolvassa ezt is. Szóval, őszintén - nem jártam utána, hogy a TV6, ill. a Viasat 3 milyen módon fogja leadni Clarksonékat, - de erősen kétlem, hogy ma Magyarországon, egy kereskedelmi TV-csatornán sikeres lehet egy feliratos program, ezért gyanítom, hogy: egy, vagy szinkronizálják (belegondolni is rossz), kettő, amolyan Discovery Channelesen, alámondják (grrr... fúj). Sajnos, ezekkel az a gond, hogy így nem fog átjönni az a különleges Top Gear... - tudomis én mi, - de aki néz Top Gear-t, az tudja miről beszélek. Legalábbis, a három műsorvezetőnek olyan különleges, egyedi és utánozhatatlan stílusa van, hogy lehetetlen utánozni, vagy leszinkronozálni. Talán, még a feliratkészítőknek is igazi nagy kihívás lenne az epizódokhoz feliratot készíteni (próbáltam valami szinonímát keresni, de esélytelen). Szóval ne legyen igazam, de - így, sajnos bukásra van ítélve. Nem azért mert rossz a műsor - hanem mert a szinkron/alámondás el fogja rontani az egész varázsát, viszont feliratosan pedig eleve halálra lenne ítélve - lévén, senki nem nézné. Mégegyszer mondom, ne nekem legyen igazam. De, ha arra jó lesz, hogy egy pár plusz rajongóval bővüljön az amúgyis nagy tábor, akkor annak mindenképpen örülünk.
Mibenis nyilvánul meg a Top Gear zsenialitása? Talán nem is a megnyert Emmy-díj jelzi legjobban, hogy mennyire jól csinálják, amit csinálnak, hanem az, hogy nemkevesebben, mint 350 millióan nézik őket, világszerte, és az, hogy a jelenlegi forátum már a tizenharmadik évadjához érkezik június 21-én. Adott a három műsorvezető, Jeremy Clarkson, Richard Hammond, és James May. Mindegyikük személyisége eléggé különbözik a másikétól, de ez az ami olyan klasszissá teszi az általuk vezetett műsort. Persze ettől még nem lenne teljes, hiányozna a klasszikus brit humor. Mindenhez ki tudnak találni valami egészen különöset, valami egészen egyedit - ami talán normális embernek eszébe sem jutna. Nem egy unalmas, tényszerű autós műsor - nem akarok leszólni semmit, mert nyilván nem tudnék jobbat csinálni, de amikor például az Autómánia c. műsorba, amikor egy autót tesztelnek, és 5 perc arra megy el, hogy a piacon lévő rivális autók csomagterének az űrtartalmát sorolják literben, és az a legjobb autó, amelyiknek két PET-palackkal több fér be lehajtott üléseknél - és azzal próbálják fokozni az izgalmakat, hogy a kamerabeállításokkal (fast forward 1 másodpercig, fast backward 1 másodpercig, majd ugyanez 3x) - na ez már eléggé lehangol - és nem hiszem el, hogy nem lehetne jobbat kihozni belőle, de nem ez a téma most. Szóval, amikor a Top Gear autót tesztel, pl. a Ford Fiesta tesztjénél a brit hadsereggel közösen partraszálltak (miután végigkergették benne Clarksont egy Corvettel - egy plázában), a Dodge Viper tesztjénél az aszfaltba égették az autó gumijaival a Viper feliratot, Land Rover tesztjénél Jeremy egy Challenger tank elől menekült, persze, ez csak egy két példa. De persze, amikor nem csinálnak semmi különöset, csak vezetik az autót, mint a Mercedes Black Seriest, akkoris teljesen más, sokkal jobb képet kapunk az autóról, mint más autós űsorokban.
Ami a műsor felépítését illeti, van benne minden, amit csak bele lehet foglalni ezekbe a keretekbe. Van SRPC (Star in our Reasonably Priced Car), amiben egy közismert személy teljesít egy gyorskört a Top Gear saját versenypályáján, miután a misztikus Stig megtanította a pályát - akiről semmit nem tudni, csak azt, hogy jobban vezet autót, mint bárki a Földön - és mindig fehér versenyoverálban van. Ő (vagy az - nem tisztázott, hogy ember-e) teszi meg a Power Lap-okat, a tesztautókkal - volt a kezük között Bugatti Veyron-tól, kezdve, talán minden. Amikor éppen nem egy adott autót tesztelnek, kihívásokkal néznek szembe, mint, pl. eljutni a föld legészakibb pontjára, átkelni Afrikán használt autókkal, venni Amerikában kevesebb, mint 1000 dollárért egy autót, és eljutni Maimiból New Orleansba, családi egyterűt olyan gyorssá tenni, mint egy EVO 10-est, és persze, az autó vs. bármilyen más közlekedési eszköz, ami gyakran 7-8-900 km-es versenyeket takar. Lehetetlenség lenne felsorolni mind, kiemelni a legjobbat, hiszen történelmit alkottak az eddigi 12 évad alatt, és - bár voltak olyan híresztelések, hogy a gazdasági világválság miatt kisebb lesz a költségvetésük, de az eddig kiszivárgott inforációk szerint - aligha...
Egy kis ízelítő, annak aki még nem látta - aki meg már igen, az biztos, hogy szívesen nézi meg akárhányszor (ezek sajnos nem a teljes részek, csak max. 10 percesre lerövidített vágások):